Slagwerkgroep Den Haag 1980 (opname 20 en 21 februari 1980)

https://www.fredvogels.nl/slagwerkgroep-den-haag-1980

Biografie Slagwerkgroep "Den Haag' De Slagwerkgroep "Den Haag" is opgericht
in 1974 door Frank van der Starre, Fred Vogels, 
Wim Vos en Ger do Zeeuw.


Hun muzikale opleiding genoten zij aan het
 Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
 Hun leraar was Frans v.d. Kraan.


De slagwerker Frans Leerdam en Renee Jonker
en de dirigent Bastiaan Blomhert sloten zich 
in 1978 bij het ensemble aan.


Kort geleden word de Slagwerkgroep "Den 
Haag" uitgebreid met Willy Goudzwaard,
slagwerkster.


Door de groep worden zeer veel concerten
 gegeven in binnen- en buitenland. Ook TV,
radio en plaatopnamen staan regelmatig op
 het programma.


De Slagwerkgroep "Den Haag" beschikt
 over een uitgebreid programma. Van klassieke muziek. zoals de Toccata van
 Chavez tot aan de "minimal music" van
 Steve Reich.
Het is de moeite waard om deze Slagwerk!roep aan het werk te zien maar vooral naar 
hun muziek to luisteren. Zij weten met hun
 grote hoeveelheid aan instrumenten het
 publiek van het begin tot aan het einde te boeien. Het publiek is na afloop altijd erg
 enthousiast en dat bewijst het ovationele 
applaus.

Proberen om perfectie to bereiken,
en het professioneel benaderen van de te
 spelen werken, typeren deze mensen van de 
Slagwerkgroep "Den Haag". Een unieke
 groep waar we in Nederland trots op moeten
zijn on blijven.

De LP:  6 Congas vormen het Instrumentarium van Prelude, geschreven door Theo Loevendie. Prelude is het eerste deel van een composite genaamd Timbo. Timbo is net als conga een van de vele namen voor hetzelfde instrument: een grote zuilvormige trom met één vel. Loevendie maakt in Prelude gebruik van de vele klankmogelijkheden van de conga's, die hij aanvankelijk in unisono laat speien. De ritmes worden steeds gecompliceerder, tot een grote verscheidenheid van polyritmische figuren ontstaan is; deze wordt op hot hoogtepunt abrupt afgebroken en vervangen door een tweede en laatste unisono-passage.

Een geheel ander idee ligt ten grondslag aan Pattern Study nr. 2 van de jonge Amerikaanse slagwerker/componist Stacey Bowers. Hier vormt een ostinato-basmotief van 7 noten de ondergrond, waarboven zieh het stuk ontplooit. Korte, ritmische patronen ontwikkelen zich geleidelijk tot langere melodische frasen. De instrumentale is in principe geheel vrij, maar in de praktijk is gebleken dat marimba’s, xylofoons of piano’s de meest geschikte instrumenten zijn.

Een totaal andere achtergrond dan Pattern Study nr. 2 heeft Teamwork van do Amerikaan Mitch Markovitch. Teamwork is een z.g.n. "rudimental march”, d.w.z. een mars, waarin gebruik wordt ge maakt van bepaalde traditionele basispatronen van slagvolgorde, de "rudiments”. Er zijn officieel 26 standaard rudiments, waarvan de meeste in Teamwork voorkomen.

Double Music is, zoals de titel al enigszins aangeeft, het product van twee componisten, t.w. Joh Cage en Lou Harrison. Beiden hebben een groot oeuvre voor slagwerk op hun naam staan. Do ritmische, fragmentarische stijl van Cage, do melodische stijl van Harrison, tezamen gecombineerd met de ietwat buitenissige instrumentale resulteren in een stuk dat in veel opzichton doot denken aan oosterse slagwerkorkesten als de gamelan van Indonesië.

Once upon a time

The world was round

And you could go on it

Around and around

 
Meer informatie: https://www.discogs.com/Slagwerkgroep-Den-Haag-Slagwerkgroep-Den-Haag/release/1360391

Reacties (0)

There are no comments posted here yet

Laat je reactie achter

  1. Posting comment as a guest.
Bijlages (0 / 3)
Share Your Location